Control Keyboard
- A - variometer
- F - flight
- L - log book
- P - meter altitude
- R - tx view
- T - hidden n view
- O - heli view
- B - previus store
FUTABA T6J Manual
Center = normal
Ho-Pit = terlebih laju
Dr = dual rate * limitkan anjakan pergerakkan servo dan mix dengan expo
* expo untuk sensitivity stik respon cepat atau lambat
Gyro/Gear
Biasa set normal or headhold
*tolak ke atas headhold
*tolak kebawah normal mode
-biasa fly headhold mode
Fly Heli
*Check heli dulu dari segi skru,wire,canopy tersangkut ker ,pastikan tig atau glue kan dulu sebelum hari nk fly
*Nak main kena on TX dulu dan baru cucuk LIPO di heli
*Selesai main cabut LIPO dulu baru off TX
*masa on tx kena pastikan semua swicth tempat betul dan trotle down
*cucuk LIPO dan biar seketika bagi gyro initialize semua
*swicthkan Trotle Hold(kipas tak pusing) dan check elevator,aileron,ruder funtion or not funtion
Untuk Swicth TX
*gear/gyro dan DR semua swicth tolak kedepan
*button bulat kat tengah-tengah selaraskan pada VR
Sim Stick Turorial Youtube
- configuring phoneix 4.0 (youtube)
SPESIFIKASI PART & PRICE
VCTRC 500
Blade 425mm RM75
Tail boom RM15
Brushless motor 1700kv RM150
DS510m Digital metal gear servo RM80
S9257 Tail servo RM75
Flybarless system 3gx RM140
ESC hobby wing RM
Canopy RM65
Linkage rod RM10
Carbon servo mout RM25
Torque tube RM130
Fly Heli
*Check heli dulu dari segi skru,wire,canopy tersangkut ker ,pastikan tig atau glue kan dulu sebelum hari nk fly
*Nak main kena on TX dulu dan baru cucuk LIPO di heli
*Selesai main cabut LIPO dulu baru off TX
*masa on tx kena pastikan semua swicth tempat betul dan trotle down
*cucuk LIPO dan biar seketika bagi gyro initialize semua
*swicthkan Trotle Hold(kipas tak pusing) dan check elevator,aileron,ruder funtion or not funtion
Untuk Swicth TX
*gear/gyro dan DR semua swicth tolak kedepan
*button bulat kat tengah-tengah selaraskan pada VR
Boundd = tak pegang untuk rudder/ekor...mcm berombak bila tail gerak kekiri dan kanan...tak sharp macam pembaris bila di gerakkan kiri dan kanan
Bumm = landing terhinjut hinjut atau antara jatuh tak jatuh..kasar..masa trotle hold
Headspeed = kelajuan atau RPM sesebuah helicopter
Autorotation = skill landing menggunakan trotleholed dan masih boleh di counter aileron dan elavator
Headspeed = kelajuan atau RPM sesebuah helicopter
Autorotation = skill landing menggunakan trotleholed dan masih boleh di counter aileron dan elavator
Autorotation Skill
helicopter are design specifically to allow pilots to have a reasonable chance of landing them safely in the case where the engine stop working during flight using throttle hold funtion on TX,often with no damage at all.they accomplish this via autorotation of the main rotor blade
CG/Center of Graviti
Blade Tracking/Double Blade
Torque Tube Assembly - Gartt 450L
Bunyi tit tit tit adalah gyro initialize lipo bateri
bunyi tit tit masa kita plug lipo
bermaksud gyro tengah detect lipo 6cell ,jika di kira bunyi itu ia bersamaan 6 kali dan sama dengan lipo 6cell
Konsep Heli Bila IDLE UP
*RPM konsisten cth set 85%
*Bila heli inverted hover,picth akan terbalik/minus, bila flip heli kedudukan normal picth jadi positif.
*bila RPM dah maintain kita hanya perlu kawal picth sebagai suatu kuasa tolakan yang kita perlukan dan heli akan gerak mengikut gaya picth.
bayangkan kipas syiling dan kipas kaki umpama heli...bezakan picth dia....
LINKAGE HON and SERVO ADJUSTMENT
sumber = http://www.rcheliaddict.co.uk/attachments/align-3gx-flybarless-system/69737d1388943632-3gx-rudder-endpoint-adjustment-advice-align-settings.jpg
HELI STERING/DIRECTION
Konsep Heli Bila IDLE UP
*RPM konsisten cth set 85%
*Bila heli inverted hover,picth akan terbalik/minus, bila flip heli kedudukan normal picth jadi positif.
*bila RPM dah maintain kita hanya perlu kawal picth sebagai suatu kuasa tolakan yang kita perlukan dan heli akan gerak mengikut gaya picth.
bayangkan kipas syiling dan kipas kaki umpama heli...bezakan picth dia....
LINKAGE HON and SERVO ADJUSTMENT
sumber
https://www.google.com/search?q=dunia+rc&biw=1280&bih=894&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjs15ig0vrPAhVLrI8KHfaPA-4Q7AkINw#tbm=isch&q=tarot+450l+feathering+shaft+assembly&imgrc=d5JgusW0JOf3eM%3AHELI STERING/DIRECTION
EPA -adjusment
1 aileron
2 elevator
4 rudder
6 picth
cyclic = 8 degree
yowrate = pusingan (laju atau tak)
Tip Buat throttle Range Esc untuk detect high throttle
Tip Buat throttle Range Esc untuk detect high throttle
*on transminter,tolak stick minyak full throttle
*reconnect lipo ke heli
*tunggu bunyi bip 2 kali
*turun kan stick minyak low skali
*tunggu bip normal yang bunyi 6 kali dan selesai.....
Motor definition
KV stand for kilo volt
kv adalah kiraan RPM motor untuk setiap volt yang kita supply
k perwakilan bagi rpm
v nilai voltage yang digunakan
kv bermaksud RPM darab dengan nilai voltage
cth: 1700kv, mean 1700RPM (rotation per minute) utk setiap volt.
kalau low kv rendah torque tinggi pusingan kelajuan kurang
tapi kalu high kv pusingan laju tapi torque kurang
*reconnect lipo ke heli
*tunggu bunyi bip 2 kali
*turun kan stick minyak low skali
*tunggu bip normal yang bunyi 6 kali dan selesai.....
Motor definition
KV stand for kilo volt
kv adalah kiraan RPM motor untuk setiap volt yang kita supply
k perwakilan bagi rpm
v nilai voltage yang digunakan
kv bermaksud RPM darab dengan nilai voltage
cth: 1700kv, mean 1700RPM (rotation per minute) utk setiap volt.
kalau low kv rendah torque tinggi pusingan kelajuan kurang
tapi kalu high kv pusingan laju tapi torque kurang
No comments:
Post a Comment