Sumber Rujukan aRim

Simulator Phoniex 4.0

Control Keyboard

  • A - variometer
  • F -  flight
  • L - log book
  • P - meter altitude
  • R - tx view
  • T - hidden n view
  • O - heli view 
  • B - previus store

FUTABA T6J Manual




Transmitter Key
Ch6 = slow speed
Center = normal
Ho-Pit = terlebih laju

Dr = dual rate * limitkan anjakan pergerakkan servo dan mix dengan expo
                          * expo untuk sensitivity stik respon cepat atau lambat

Gyro/Gear
Biasa set normal or headhold
*tolak ke atas headhold
*tolak kebawah normal mode
  -biasa fly headhold mode



Sim Stick Turorial Youtube
  • configuring phoneix 4.0 (youtube)


SPESIFIKASI PART & PRICE

VCTRC 500

Blade 425mm                                         RM75
Tail boom                                               RM15
Brushless motor 1700kv                       RM150
DS510m Digital metal gear servo        RM80
S9257 Tail servo                                   RM75
Flybarless system 3gx                          RM140
ESC hobby wing                                    RM
Canopy                                                  RM65
Linkage rod                                          RM10
Carbon servo mout                              RM25
Torque tube                                         RM130
Landing skid                                        RM18





Fly Heli
*Check heli dulu dari segi skru,wire,canopy tersangkut ker ,pastikan tig atau glue kan dulu        sebelum hari nk fly
*Nak main kena on TX dulu dan baru cucuk LIPO di heli
*Selesai main cabut LIPO dulu baru off TX
*masa on tx kena pastikan semua swicth tempat betul dan trotle down
*cucuk LIPO dan biar seketika bagi gyro initialize semua 
*swicthkan Trotle Hold(kipas tak pusing) dan check elevator,aileron,ruder  funtion or not funtion

Untuk Swicth TX
*gear/gyro dan DR semua swicth tolak kedepan
*button bulat kat tengah-tengah selaraskan pada VR





























Boundd = tak pegang untuk rudder/ekor...mcm berombak bila tail gerak kekiri          dan kanan...tak sharp                           macam pembaris bila di gerakkan kiri dan kanan


Bumm   = landing terhinjut hinjut atau antara jatuh tak jatuh..kasar..masa trotle hold 

Headspeed = kelajuan atau RPM sesebuah helicopter

Autorotation = skill landing menggunakan trotleholed dan masih boleh di counter aileron dan elavator





Autorotation Skill
helicopter are design specifically to allow pilots to have a reasonable chance  of landing them safely in the case where the engine stop working during flight using throttle hold funtion on TX,often with no damage at all.they accomplish this via autorotation of the main rotor blade  



CG/Center of Graviti





Blade Tracking/Double Blade



TorqueTube Diagram

Tail rotation & picth













Diagram wire from GYRO servo esc RECEIVER

Torque Tube Assembly - Gartt 450L








Bunyi tit tit tit adalah gyro initialize lipo bateri
bunyi tit tit masa kita plug lipo
 bermaksud gyro tengah detect lipo 6cell ,jika di kira bunyi itu ia bersamaan 6 kali dan sama dengan lipo 6cell



Konsep Heli Bila IDLE UP
*RPM konsisten  cth set 85%
*Bila heli inverted hover,picth akan terbalik/minus, bila flip heli kedudukan normal picth jadi positif. 
*bila RPM dah maintain kita hanya perlu kawal picth sebagai suatu kuasa tolakan yang kita perlukan dan heli akan gerak mengikut gaya picth.
bayangkan kipas syiling dan kipas kaki umpama heli...bezakan picth dia....




LINKAGE HON and SERVO ADJUSTMENT














sumber = http://www.rcheliaddict.co.uk/attachments/align-3gx-flybarless-system/69737d1388943632-3gx-rudder-endpoint-adjustment-advice-align-settings.jpg




sumber
https://www.google.com/search?q=dunia+rc&biw=1280&bih=894&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjs15ig0vrPAhVLrI8KHfaPA-4Q7AkINw#tbm=isch&q=tarot+450l+feathering+shaft+assembly&imgrc=d5JgusW0JOf3eM%3A





HELI STERING/DIRECTION














EPA -adjusment
1 aileron
2 elevator
4 rudder
6 picth


cyclic = 8 degree
yowrate = pusingan (laju atau tak)


Tip Buat throttle Range Esc untuk detect high throttle 
*on transminter,tolak stick minyak full throttle
*reconnect lipo ke heli
*tunggu bunyi bip 2 kali
*turun kan stick minyak  low skali
*tunggu bip normal yang bunyi 6 kali dan selesai.....

Motor definition
KV stand for kilo volt
kv adalah kiraan RPM motor untuk setiap volt yang kita supply
k perwakilan bagi rpm
v nilai voltage yang digunakan
kv bermaksud RPM darab dengan nilai voltage
cth: 1700kv, mean 1700RPM (rotation per minute) utk setiap volt.
kalau low kv rendah torque tinggi pusingan kelajuan kurang
tapi kalu high kv pusingan laju tapi torque kurang 














No comments:

Post a Comment

cari aku di FB